Als trainer speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind. Je hebt bijvoorbeeld een hele belangrijke voorbeeldfunctie. Als jij je sportief gedraagt, dan doen de spelers dat ook. Dat klinkt heel logisch, maar makkelijk is het niet. En hoe leuk het trainerschap ook is, je loopt altijd tegen dingen aan. Denk bijvoorbeeld aan dat je graag resultaten wilt behalen, maar ook plezier heel belangrijk vindt. Of het verdelen van je aandacht tussen de hele groep en een individu.
De 4 inzichten over trainerschap kunnen hierbij helpen. NOC*NSF heeft namelijk onderzoek gedaan bij verschillende sporten cq. verenigingen. Zij hebben aan de kinderen gevraagd: wat vind jij prettig/belangrijk bij de training?
- Ze vinden duidelijkheid erg belangrijk (structuur);
- Ze horen graag van de trainer wat er goed gaat i.p.v. wat er fout gaat (stimuleren);
- Ze vinden het fijn als de trainer weet wie het kind is en wat er nog meer speelt in het leven van het kind (individuele aandacht);
- Ze willen graag zelf een rol hebben in de inhoud/oefeningen van de training (regie overdragen).
De vier inzichten
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn dus de 4 inzichten over trainerschap ontstaan: structureren, stimuleren, individueel aandacht, regie overdragen. Dit zijn helpende inzichten die trainers handvatten geven om plezier te hebben in het trainerschap en kinderen te begeleiden naar een leven lang sporten.
- Structureren:
Vrijheid geven aan spelers <-> afspraken maken - Stimuleren:
Resultaat <-> Sportplezier - Individueel aandacht geven:
Groep aandacht geven <-> Aandacht aan individu - Regie overdragen:
Aanwijzingen geven <-> Sporters zelf tot de juiste oplossing laten komen
Gratis cursus van sportpedagoog
Sportpedagoog Esmée Smit kan gratis een cursus over de 4 inzichten bij jou op de vereniging komen geven. Het is een laagdrempelige en interactieve cursus voor zowel de nieuwe trainer als de doorgewinterde. Wil je meer weten of de cursus kosteloos aanvragen? Neem dan contact op met Esmée Smit.